Home » » 1,000 Remaja Muslim Lindungi Kuil Yahudi Di Norway

1,000 Remaja Muslim Lindungi Kuil Yahudi Di Norway

OSLO – Lebih seribu orang remaja Islam membentuk satu rantai manusia mengelilingi sebuah rumah ibadah utama Yahudi di ibu kota Norway, Oslo sebagai satu inisiatif perdamaian anjuran sebuah kumpulan belia Islam tempatan.

Yahudi

Mesej yang ingin disampaikan kepada kaum Yahudi di negara Skandinavia itu adalah, mereka turut berdukacita dan bersatu-padu dengan mangsa-mangsa insiden keganasan yang meningkat terhadap kaum Yahudi di Eropah.

Ini termasuk serangan militan pengganas terhadap sebuah pasar raya kosher atau makanan halal Yahudi di Paris, Perancis pada awal Januari lalu dan sinagog atau kuil Yahudi di ibu negara jiran Denmark, Copenhagen minggu lalu.

Akhbar-akhbar tempatan pada Isnin melaporkan, sebagai langkah berjaga-jaga, pihak berkuasa Norway meningkatkan pengawalan polis dan mengerahkan pasukan penembak di sekitar rumah ibadah penganut Yahudi tersebut.

Agensi berita antarabangsa AFP memetik jurucakap penganjur, Zeeshan Abdullah sebagai berkata, pihaknya mahu membuktikan masyarakat Islam mencintai perdamaian dan mahu hidup aman dengan komuniti pelbagai agama.

Ekoran siri serangan berdarah yang berlaku kebelakangan ini ke atas kaum minoriti Yahudi di Eropah, Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu menggesa golongan Yahudi di Eropah berhijrah ke Israel jika berasa tidak selamat.

Namun, seruan pemimpin rejim Zionis itu tidak mendapat sambutan, malah ramai pengkritik politik mendakwa ia hanya propaganda kempen untuk parti beliau memenangi pilihan raya umum Parlimen Israel pada Mei depan.

Dianggarkan terdapat hanya kira-kira 1,000 penganut Yahudi di Norway, manakala masyarakat Islam tempatan sekitar 200,000 orang daripada keseluruhan penduduk negara itu berjumlah 5.2 juta dengan majoriti Kristian. –Agensi

0 comments:

Post a Comment