Home » » 2,100 Maut Serentak Di Afghanistan!

2,100 Maut Serentak Di Afghanistan!

KABUL - Beberapa pegawai Afghanistan semalam putus harapan untuk menemui mangsa-mangsa tanah runtuh yang masih hidup di Kampung Aab Bareek, wilayah Badakhshan, timur laut negara ini yang berlaku akibat hujan lebat.

2,100 Maut Serentak Di Afghanistan!

Menurut pegawai-pegawai itu, lebih 2,100 orang terbunuh manakala 4,000 lagi hilang tempat tinggal ekoran kejadian tersebut.

"Lebih 2,100 orang dari 300 buah keluarga terbunuh," kata seorang jurucakap wilayah itu, Naweed Forotan kepada agensi berita Reuters.

Sejumlah penduduk kampung dan anggota-anggota polis yang dilengkapi peralatan menggali menyambung kerja-kerja untuk mencari mangsa-mangsa tanah runtuh itu.

Namun, mereka kemudian menyedari, tiada harapan untuk menemui mangsa-mangsa yang selamat yang tertimbus di dalam tanah berlumpur sedalam 100 meter.

"Tujuh anggota keluarga saya berada di kampung itu, Emapat atau lebih daripada mereka terbunuh. Saya juga nyaris terkorban," kata seorang wanita tua.

Misi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menyatakan, fokus utama kini adalah untuk membantu 4,000 penduduk yang hilang tempat tinggal.

menurut jurucakap PBB Ari Gaitanis, keperluan yang diperlukan penduduk itu ialah air, ubat-ubatan, makanan dan tempat perlindungan. -Agensi

0 comments:

Post a Comment